Ads

Diana Gabaldon - Outlander - Az idegen (1.)


Diana Gabaldon


Az idegen


(Outlander 1.)

Kiadó: Könyvmolyképző
Besorolás: Felnőtt
Kategória: történelmi romantikus, fantasy
Kiadás éve: 2010
Könyv nyelve: Angol
Olvasott nyelv: Magyar
Oldalszám: 910
Kíváncsi vagy? Itt be tudod szerezni.
  „Lenyűgözően szórakoztató… A legmagasabb színvonalú letehetetlen könyvek közé tartozik, és az első oldalától az utolsóig izgalmas olvasmány” – Chattanooga Times

  Felülmúlhatatlan történetszövés, feledhetetlen jellemrajzok, részletes történelmi háttér – Diana Gabaldon munkájában mindez megtalálható. Ez a regénysorozata nem csak New York Times Bestseller lett, de a kritikusok javának elismerését is elnyerte amellett, hogy olvasók millióit ejtette rabul.

   Az első kötetben, amelyben minden elkezdődik, két kiemelkedő karaktert ismerünk meg, Claire Randallt és Jamie Frasert ebben a szenvedélyes, történelmi háttérrel átitatott regényben, amiben a kaland a kortalan szerelemmel párosul…
1945-öt írunk. Claire Randall, a volt hadiápolónő éppen a második nászútját tölti a férjével a háború után, amikor keresztülsétál a brit szigetek rengeteg ősi kőkörének egyikén. Hirtelen „sassenach” lesz belőle, vagyis idegen a háborútól és portyázó klánoktól sújtott Skót Felföldön…Urunk 1743. évében.
   Miután az általa ismeretlen erők visszasodorták az időben, Claire olyan intrikák és veszélyek közé pottyan, amelyekre az élete is rámehet…továbbá a szívét is összetörhetik. Mert találkozik Jamie Fraserrel, egy lovagias, ifjú harcossal, és innentől úgy érzi, kettészakítja a hűség és a szenvedély, amely a két teljesen különböző férfihoz köti két egymással összeegyeztethetetlen életben.
A könyvvel egy ideje már szemeztem - ez annyit tesz: lassan másfél éve. Akkor szúrtam ki. Elsőre talán azért, mert eléggé méretes egy példány a maga vaskos 910 oldalával és minden boltban kiabált, hogy már csak ezért is vigyél magaddal. (Az én olvasási tempómban 2 nap alatt olvastam ki.) Végül mindig kikerült a kosaramból, a könyvmolyképző akciójában is rendszeresen újragondoltam biztos vagyok e benne? Ráadásul tudtam, ha tetszik, nem elégszem meg két kötettel, nekem az eddig kiadott összes kell. (Főleg, mivel az 5. kötet 1500 oldal angolul, duplája az Idegennek.) Majd mikor unokahúgom elrángatott a helyi gyáli könyvtárba, emlékeztem nekik megvan. Gyorsan ki is kölcsönöztem és belecsaptam a lecsóba.
Számomra letehetetlenné vált, amikor a BKV buszon is egy ekkora méretes könyvet csaptam ki a „kicsiny” női táskámból, az arcok mindent elmeséltek… :D


A történet nagyon tetszett több okból is. Először is, hogy hiába vagyok tisztában hibáival, mint vannak benne történelmi hibák és szóhibák, de azért lehetőségeihez mérten az írónő megpróbált korhű maradni. (1991-ben a Google még nem volt a barátunk.) Ráadásul végre valaki, aki nem csak azt írta, ő helyes meg ő is… Hanem tetőtől talpig mocskosak és hiányzik néhány foguk is. Mindenkinek vannak hibái itt, nincs hibátlan szép ember egy sem, amit nagyon értékeltem.
Hiába van most a nagy egyenjogúság, akkor azért nem volt, sőt a nőnek otthon kellett lenni és gyereket nevetni meg vezetni a háztartást. Ha a férfi megütötte a társadalom úgy vélte az jogos. A történet során ez többször is előfordul. Lehet háborogni, szerintem reális. Akkoriban még nem igazán beszélhetünk bármiféle egyenjogúságról.
Ugyanígy a gyermek halálánál is lehetne okolni mai fejjel a szülőket, de akkor a hitvilág és samanizmuson kívül más nem volt számukra. Vagy elhiszik, hogy egy másvilági tette és boldogan, vagy beleőrülnek. (…. sajnos mind a kettőre van mai napig példa.)
A könyvben, ha még nem olvastad, felhívnám figyelmedet: tetemesen van szex jelenet, korbácsolás, vér, csontok, öljük meg stb. - A tv helyett kellett valami időtöltés és még a lámpát sem igazán találták föl. :P

A másik ok, amiért megkedveltem, hogy nincs benne igazán hős, ha van is, nem a kifejezett hősforma - azért Jamie-t sem sorolnám ide. Persze küzd, és fejjel neki megy a falnak, azonban nem mindig kerül ki nyertesen, sőt ugyebár a végén azért eléggé elbillen ez a mérce. Ráadásul a karaktere is mondhatni átlagos. Nem találtam benne semmi olyat, amit elsőre egy nő hihetetlennek vagy csodálatosnak nevezne, hiszen kicsit hebehurgya, esetleg.
Ugyanígy a többi karakter is. Mindegyiknek vannak önös érdekei, a legtöbb valamit akar a másiktól és ezért bármit hajlandó megtenni.
Persze a háttérben többen is próbálnak akarva vagy akaratlanul keresztbe tenni a másiknak és többet kapni, mint ami járna neki.

A karakterekről az előbbiekben is említettem pár szót, de vezetném a gondolatokat tovább.
Szóval, ahogyan írtam Jamie karaktere nem az a tipikus főhős, aki megjelenik és eláll a szavunk, mert hű meg há. Inkább olyan hétköznapi kölyök. Hiába kedvelte meg elsőre Claire-t, nem rontott rá ajtóstul, ráadásul nem is egy igazi szerelem első látásra volt. Amit pedig a lányban meglátott, és amiért tényleg beleszeretett: mert ápolta és helyre tette. Ez egy kicsit anyai dolog. Számomra sokkal jobban elfogadható magyarázat miért szeretett a lányba, mint a spontán szerelem, hogy megláttalak és jujujjjj! Nem. Általában a pasikban azért benne van, hogy aki egy anyára hasonlít.

Claire karakterében nem kerestem pontokat amibe kapaszkodhatok. Engedtem az árral. Alapvetően amilyen helyzetbe kerül, hogy az angolok inkább eltennék láb alól és ezért összeházasodik Jamie-vel valahol normális. Nem csak amiatt, mert az ember ragaszkodik a saját biztonságérzetéhez, hanem mert a helyzet így adta magát, egy zárt környezetben az idegen is jobban elfogadták így. Amit pedig a férje iránti szeretet illeti az normális, ahogyan az is, hogy később meginog. Nem csak Jamie miatt. Eleve ott van Randall, aki az őse a másik férjének, miközben átéli kegyetlenkedéseit, óhatatlanul is bevésődik ez az elméjébe, hiába próbál küzdeni ellene. Szerintem ezért természetes, hogy egy idő után jobban meg is szereti Jamie-t, az, hogy bele is szeret már ennek az egész folyamatnak a része.

A vége nagyon felcsigázott és olvasnám tovább. Persze miközben olvastam, sejtettem, hogy ez lesz, ezért megrendeltem angolul. - Elnézést mindenkitől, türelmetlen vagyok. Ráadásul szerelmes vagyok az összes kiadás borítójába... (Imádom az ilyen színes könyveket, amik letisztult egyszerű képekkel rendelkeznek.) Ráadásul a 7-es kötet marha szép, ilyen dombornyomott, csillogó kopottas arannyal és kékkel befuttatva. Nagyapám percekig ámulta. :) A magyaron az aranyozás tetszik és a fekete egyszerűséggel nagyon szép.


Összességében nagyon tetszett az egész történet, úgy ahogyan van. Izgatottan várom a folytatást, hogy végre olvashassam. :)

Ők a nagy szerelmeim. :)

Nem tudom hallottátok e, de most készül az Outlanderből sorozat is. A jogokat a Starz vette meg, a terveik szerint az első széria az első kötetet fogja feldolgozni. Előreláthatólag tavasz végén vagy nyáron kerül a képernyőkre.
Az első teaser trailer pont ezen a héten jött ki:



Pozitív: Szerintem jó kis könyv. A legtöbb dolog tetszett, szóval kiemeltem ami lényeges.
Negatív: Nem sok negatív dolog volt. Ami volt, a felett meg szemet hunytam.
Kinek ajánlom: Aki szereti a történelmi romantikusokat, vagy nem ijed meg egy olyantól amiben sok a vér, harc és a történelmi romantika. :)
ptvro
Pontozás:
Történet: 5/5
Leírás: 5/5
Karakterek: 
    Claire: 5/5
    Jamie: 5/5
Összesen: 5/5

SHARE

Rólam

Sziasztok! Toffy vagyok, ennek a blognak az írója. Bátran kérdezhettek és amint tudok válaszolok. A blog mellett számtalan hobbim van és természetesen egy munkahelyem is van, mai über szuper hipertitkos. Na jó azért annyira nem. :D

  • Pinterest
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése