Ads

E. L. James: Fifty Shades trilogy

Akartok habzószájú értékelést? Hm... :) Megkaphatjátok.

Miközben ebédeltem, unokahúgom mellettem ült. Nagyi meg a másik oldalon. A Fifty Shames of Earl Grey-t említettem, hogy sokkal jobb mint amúgy az eredeti Szürke ötven árnyalata és milyen borzalmasan nem tetszett az a könyv. Unokahúgom médiás, úgyhogy gyorsan témánál voltunk. Kibeszéltük, hogy nem azzal van a baj, hogy felnőtt kategóriájú, sok a szex, hanem azzal, hogy első kötetben semmi nem történik és iszonyú buta protagonistánk, plusz kisebbségi komplexusos a potenciális férfi főszereplő.
Jó étvágyat! :D

A paródia értékelésem: Fifty Shames of Earl Grey

Spoileres lesz, de én azt mondom, ha legalább két brazil szappanoperát, vagy ugyan ilyen arányban megfelelő mennyiségű koreai drámát néztél, akkor semmi spoiler nem lesz benne, mert teljes mértékben az alap kliséhalmazra épít. Ennél klisésebb akkor lehetne, ha szó szerint egy Rosalindát/Goongot átírnak, de még az is eredetibb lenne lehet...

Kezdem a saját értékelésemet:


E. L. James

Fifty Shades of Grey (Szürke ötven árnyalata)



Fifty Shades Trilogy 1.

Kiadó:  The Writer's Coffee Shop 
Kiadás éve: 2011

Besorolás: Felnőtt
Kategória: romantikus, erotikus
Könyv nyelve: Angol
Olvasott nyelv: Angol
Oldalszám: 382



Első körben kapunk egy Anastasia Steel protagonistát, aki elméletileg okos, gyakorlatilag lehet tanulás szempontjából igen, de az élet terén a tudása szerintem vetekszik egy marék szárított molylepkéjével. Nem mondható gazdagnak éppen, dolgozik, szűz, ártatlan leányzó, nem igazán volt neki igazán párja még.
A másik főszereplőnk Christian Grey. Ő maga a megtestesült tökéletesség. A NASA-tól az orosz tengerészgyalogságig mindenhova elér a keze és mindenhez ért, még a tankot is elvezeti... Szuper gazdag, híres, okos, tíz pontos szupermodell testalkattal és kinézettel. Szerintem a világon nincs ilyen pasi... Lehetne nevezni Hosé Armandonak is egy szappanoperában, de ez most egy könyv na. Egyetlen hibája, hogy szereti a BDSM szexet és ő mint nagy kan minden nőt ural. Persze aztán beleszeret a szegény, ámde okos lányba.
Az első kötet abból áll, hogy bejön nekem Ana, bejön nekem Christian. Feküdjünk le. Nem, de, nem, hát jól van... Valójában én az erőszak szexet szeretem. Tudod mi az? Nem, de nem érdekel. Nem, de azért próbáljuk ki... Hú nekem ez durva. Figyu, hagyjuk abba. Na jó, folytassuk inkább, mert függőddé váltam. Na jó mégse. Azért persze folytassuk. Ez nekem sok volt. Viszlát Christian. Kész vége az első kötetnek.
Amikor Christian a boltban Anától vásárol kötelet, kábelt, ragasztószalagot, meg is kérdezhette volna, hogy és este dugunk? Mert ennyire volt teljesen nyilvánvaló szándéka és mit csinál a kellékekkel. Hiányoltam a villogó piros neon táblát a homlokáról. Ostoba... Okos Anának nem esik le persze, mert ő ártatlan. buta 
Könyvnek igazából nem volt sok története. Nem éreztem semmiféle karakterfejlődést, nem láttam benne a történetet. Úgy éreztem a főszereplő lányunk nemhogy buta, de még akaratgyenge is, ami rendben lenne, de ez már a kezelni valóan súlyos. Christian nálam kispöcs kisebbségi komplexusos, sosem éreztem benne, hogy potenciális dom lenne. Komolyan... Egyáltalán nem. 
Ha már itt tartunk. BDSM. Rendben, de azért szeretném tudni, vajon mennyit tud a kedves írónő az ütésen kívül? Komolyan. Vártam valami szexi latex cuccot, platform cipőt, egyéb cuccokat, vagy valamit amin érzem, hogy tényleg Ana sub is és kiemeli szexi testét, ami Christian szerint, de nem. Nem, nem kapunk ilyet.  Az ütésen kívül és 4-5 kelléken kívül az egész trilógiában nincs semmi ami komolyan BDSM lenne. Ez ilyen light verzsön. Ana ódzkodik a vibrátortól, szembekötéstől, kikötéstől is. Na itt megálltam, hogy WTF? Még a legártatlanabb, legtradicionálisabb ismerősöm sem ódzkodik tőle, de még akkor sem reagált komolyabban rá, amikor ártatlan volt. Ana úgy érzem ezen a téren komolyan egy 15 éves szintjén van, ha a mai világot vesszük alapul.
A végén teljesen érthető miért hagyja el Christiant. Komolyan, kivételesen egyet is értettem vele.

Pontozás:
Tartalom: 2/5
Kidolgozttság: 3/5
Izgalom: 1/5
Humor: 3/5
Karakterek:
   Anastasia Steel: 3/5
   Christian Grey: 3/5
Összesen: 2/5


Fifty Shades of Darker (Sötét ötven árnyalata)



Fifty Shades Trilogy3.

Kiadó:  The Writer's Coffee Shop 
Kiadás éve: 2012

Besorolás: Felnőtt
Kategória: romantikus, erotikus
Könyv nyelve: Angol
Olvasott nyelv: Angol
Oldalszám: 384



Pár héttel később én is pár héttel később folytattam Christian rohan Ana után, bár fordítva is igaz. Ana ugye befejezte egyetemet és munkát keres. Kap is egy cégnél, ahol az elejétől teljesen nyilvánvaló volt, hogy miért kapja meg az állást és a főnök az asztalon széttett lábbal látná. 
Christiannal való viszonya javul. Persze Christian is hozzátesz, mert kezd kicsit nyitni felé. 
Ismét szex, szex és szex. Rendben. Egyenlőre azt érzem Anának a testéért jön be Christian, nem önmagáért, de ő ezt máshogy látja. Egészségére.
Mikor Anát megpróbálja kedves főnöke molesztálni, jól helybenhagyja és Christiant is értesíti. Okké. Utána a volt főnök próbál bosszút állni. Miért, ezt már csak a harmadik kötetben tudjuk meg.
Christian egy ex subja visszatér, aki éppenséggel nem normális. Enyhén elmebeteg.
Mrs. Robinsonnal való előélete Christiannak sokszor vitatéma. Ana lenézi Mrs. Robinsont és szembe is száll vele és igazából megmondja a véleményét szemtől szembe.
Határozottan a második kötet jobban tetszett mint az első. Volt végre benne történet is, volt amiért nem forgattam én is a szememet, hogy már megint? Ennek ellenére nem éreztem azt, hogy huh micsoda egyedi ötlet.
Anát továbbra sem tartom túl okosnak. Noha ebben a könyvben úgy érzem fejlődtek valamennyit. Ugyan ez igaz Christianra is. Nála határozottan pozitív irányba billent a mérleg nyelve. Megtudjuk róla, hogy miért olyan amilyen. Mi történt vele a múltban amiért nem nyúlhat hozzá senki és mi történt anyjával. Egy jó fordulat a könyvben, amikor kiderül miért hasonlít minden nő Anára, helyesebben kire hasonlítanak. Az nagyon ledöbbenti Anát. Ledöbbenti enyhén instabil társa, mintha nem lenne egyértelmű.

Pontozás:
Tartalom: 3/5
Kidolgozttság: 3/5
Izgalom: 3/5
Humor: 3/5
Karakterek:
   Anastasia Steel: 4/5
   Christian Grey: 3/5
Összesen: 3/5


Fifty Shades of Freed (Szabadság ötven árnyalata)



Fifty Shades Trilogy 3.

Kiadó:  The Writer's Coffee Shop 
Kiadás éve: 2012

Besorolás: Felnőtt
Kategória: romantikus, erotikus
Könyv nyelve: Angol
Olvasott nyelv: Angol
Oldalszám: 468



Ennél a könyvnél úgy éreztem, lehet ha a második végét megnyújtja, vagy elsőbe tesz plusz jelenetet, akkor nem lenne elnyújtva. Ez a könyv 2/3 részben teljesen felesleges. A kb utolsó 1/3 része jó. A trilógia legjobb része. 
Ana és Christian friss házasok, elmennek nászútra. Köszönjük szépen, hogy nem volt ez előre kiszámítható 2 kötettel előrébb. Persze minden nő Christiant akarja. Ana meg féltékeny. Ismét lepődjünk meg.
Hamar haza kell menniük, mert valaki szabotálni akarja Mr. Grey vállalatát és életére/életükre akar törni. Ezért Anát a portól is óvni kell.
Ana ismét makacs buta, ezért sokszor magára haragítja Christiant. Akit persze egyre jobban kezel Ana. Naná, hisz az utolsó kötet... Az egész család büszke rá. Majd ahogy megszokhattuk szex, szex, szex, ja és elfelejtettem még egy kis szex.
Amikor Anát el akarja rabolni "valaki", megtalálják, de hiányzik nekik valami. Valamit elfelejtettek. Ki is szabadítják gyorsan a börtönből óvadék ellenében. Ki, azt még nem tudjuk.
Ami Anánál első plusz pontom volt, hogy az egyik szórakozó helyen nem Christian fogja meg, erre jól arcon törli az illetőt amennyire csak tudja. Erre azt mondtam, végre kezd nő lenni, aki nem fél.
Ana terherbe esik. Lepődjünk meg pls. Komolyan, ki nem számított erre?
Christian egyből Mrs. Robinsonhoz fut megbeszélni, amiért ne csodálkozzon senki, hogy Ana patáliát csap és elküldi a jó büdös francba. Tényleg. Aztán kap egy hívást. Miát elrabolták. Ha szól bárkinek, akkor megölik. Megmenti, meglövi az illetőt és több mint egy napig kómában fekszik. Felkel és mindenki leszidja, hogy mekkora hülye. Amúgy ez volt a 3 kötetben a leglogikusabb cselekedete szerintem. Itt nálam az egész család IQ light címet kapta meg, mert bele sem gondolnak, hogy több élet is forgott kockán, nem csak Anáé.... 
Most pedig dumdumdum, elhangzik a könyv legmélyebb mondata: Akit szeretünk, annak fájdalmat okozunk. 
Nem mondod?
A vége, ahogy klisékkel gazdag történet esetében számíthatunk rá a boldog család, fűben rohangálunk, tökéletes családi mintakép az apa, anya, csupaszív, szeretet. 
             - THE END
A végén extraként látunk néhány részletet Mr. Grey szemszögéből is... 

Pontozás:
Tartalom: 2/5
Kidolgozttság: 3/5
Izgalom: 3/5
Humor: 3/5
Karakterek:
   Anastasia Steel: 4/5
   Christian Grey: 4/5
Összesen: 3/5


Összegezve a trilógiát:


Egybevéve a könyv egy "zs" kategóriás brazil szappanopera alapjaira épített amerikai/világ álom könyv. 
Régen sok-sok fanficet olvastam, livejournal függő voltam több mint 6 éven át és azt kell mondanom, hogy ez volt ebben a témában legalább a 30. történet amit elolvastam, úgyhogy semmi újdonságot nem olvastam benne. Nem tudok spoilerezni sem igazából, mert ennél klisésebb nem is lehetne. Komolyan! 
Az egész könyv tőmondat egyveleg, összetett mondatokból hiányt éreztem. Alap szókincs, nagyon alap az angol szókincs tényleg. Szóismétlés határtalan óceánját tapasztaljuk, amiben mi magunk is hánykódunk. 
A karakterek primitívek, nincs semmi igazán különleges bennük, leszámítva, hogy a gazdagok mindenhez értenek. A szegények meg nem.Valahol mindenki, az egész család egy klinikai eset.
Sokszor logikátlan a történet és ugrálnak a sorok. Mintha csak kiböfögte volna valaki a mondatokat és párbeszédbe írná le.
Három kötetben lehetne ivójátékot rendezni szavanként, hogy ahányszor elhangzik: szent tehén, belső istennő, Christian jó pasi, Ana/Christian feneke jó, ne harapd a szádat, "fuck" - egy feles és már a felénél alkoholmérgezéstől fetrengve egy detoxban kötnénk ki!
Ebből filmet is akarnak? Na ne... Oké lehet, de akkor ezt az ivós játékot live is lehet játszani. Egy üveg vodka simán elmenne rá. (Ugye Mina? Apokalipszis mandarinok támadnának? :P)
SHARE

Rólam

Sziasztok! Toffy vagyok, ennek a blognak az írója. Bátran kérdezhettek és amint tudok válaszolok. A blog mellett számtalan hobbim van és természetesen egy munkahelyem is van, mai über szuper hipertitkos. Na jó azért annyira nem. :D

  • Pinterest
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése