Ads

Színekről színeseknek, színezőknek

Kicsit rendhagyó posztom a színes ceruzákról fog szólni és kedves színező barátaimnak adok útmutatót. :)
Többen mondták nekem, hogy egyszer írhatnék már egy hiánypótló színes ceruzás posztot, mert nem mindenki ismeri őket, igazából sokan nem mélyültek el benne és a 400 Ft-os kínai ceruza miért ennyi és a Faber Castell miért nem ennyi és csak a név lehet az oka. Végül megszületett a poszt, nem csak a név számít... 

Igazából ez a poszt főként azoknak van összeállítva, akik most csöppentek a színezők világába, esetleg imádják őket, mégis mindig ámulva nézik mások élénk színű rajzait. Mindennek vannak titkai.
Eleinte elvesztem a típusok, altípusok útvesztőjében és nem értettem egyik mitől másabb a többitől és habár alapszintű grafikát tanultam, de ezt így külön nem magyarázta el senki. Végül hosszas utánajárás és kipróbálások után magamtól lépkedtem végig a skálán, mostanra ha nem is vagyok pro, de el tudom magyarázni a színesek közötti különbéget.

Lássunk neki:

Gondolom nem mondok újdonságot, hogy a színeseknek is több kategóriája van, mint a legtöbb tárgynak. Mégis mi lehet ennyire más egy színes ceruzában? - Alapanyaiban a festék mellett tartalmazhatnak gyantát, viaszt, olajat, agyagot és akár gumit is, habár ennyi lehetne benne, én azt mondom ki tudja még mit tehetnek némelyikbe. A szín élénksége ezek elegyétől függ. Általában az olcsó színesek kevesebb festékanyagot tartalmaznak és az olcsó előállítás miatt a lehető legolcsóbb anyagot préselik bele. Minél drágábban vásárolsz színes készletet, annál nagyobb mennyiségben fog agyagot, olajat és gyártótól függően viaszt és festékanyagot tartalmazni. Agyagosabb színeseknél természetesebb színeket kap az alkotó, olajosabb vagy viaszosabb ceruzák esetében élénk, könnyen összemosható, több rétegben felvihető színeket kaphatunk.

Saját történetem egészen alsó osztályig vezethető vissza, amikor színesek iránti mániám kezdődött. Az olcsó színek nem mindig hozták a várt élénkséget, néha nem látszottak, nekem meg csak vették őket. Végül 10 évesen kaptam első Herlitz gyűjteményem, ami már belépő szinten gyönyörűen helyt áll, mind a mai napig imádom őket. 
Később jött a Staedtler mániám, ha valaki olcsó, mégis szép színeket szeretne, ajánlom bátran a Staedtlereket, akvarell, sima színes és radírozhatóik is olcsó kategóriában nagyon szépek. (1000 ft körül vannak a 12 színűek, 24 pedig 2000-2500 körül), nem csalódtam a Mapedben sem, az Aqua Colorpeps hozza a várt színeket, szép élénkek és valamivel olcsóbb a Staedtlertől. Puhább színei vannak, mind a kettőt szoktam egyszerre használni.

Az olcsó között is egyébként akadnak nagyon jók, igazából nem itthon vettem őket, de ha Angliában az 1 fontos boltba mentek, az ő no name színeseik nagyon szépek, valamint a Holland Action-ben kapni 18 színű Da Vinchi ceruzákat, közel 1 hónapja vettem őket 1-2 euró értékben és árukhoz képest bámulatosan szép színeik vannak s nagyon jól összemoshatóak. - Tipp: Ha kemény ceruzát szeretnél összemosni, természetesen nem Aquarell típusút, körömlemosó acetonnal és fülpiszkálóval ezt is meg tudod oldani. ;)

Koh-i-Noor régebbről maradt meg bennem, mint nem túl szép színesként, egykor piszkos színeik voltak és darabosak. Mostanában felfigyeltem nekik is van eléggé szép minőségi választékuk ceruzákból, ehhez nem tudok mit fűzni, nem mélyültem el a készleteikben, viszont kétségtelenül több gyurmaradírból, pittkrétából és porpasztellből őket választottam, mert nagyon minőségiek a többi árkategóriában lévőekhez képest.

Vegyesen, minden van benne. Kék legalább 7 fajta. :D
Jó, jó, de mi ez a sima színes, radíros és mikről beszélek?

Sima színest nem kell bemutatnom, habár ez így nem igaz, majd visszatérek erre. 

Aquarell ceruzákkal lehet színezni, de igazi színük vízre jön elő, ecsettel könnyű őket eldolgozni, enyhén vízfesték jellegűvé válik a kép.

Radírozható színesek tökéletesek az átmenetezésre, továbbá hasznos azoknak, akik nem tudnak vonalban maradni és kíváncsiak - mint én. Kicsit olyan érzésem van, ha még nem megy a halványból sötét, akkor halványításra, fény utólagos kiemelésére és a technika elsajátításához mankóként szolgálhat.

Eddig a szintig olcsóbbakról beszéltünk. 
Történik, hogy meglátod az eszméletlen szép képet, és fáj a szíved te nem tudsz sehogy olyan lenyűgöző csillagos univerzumot alkotni és ők hogy a viharban csinálják?

Most jönnek a drágább vagy drága ceruzák képbe.

Elsőre a Prismacolor Premiert láttam színezőknél, youtube mindig tolta arcomba a ceruza ajánlóit, mindez lenyűgözött, ám hamar kiderült itthon horror áron vannak és hosszas utánajárás után rájöttem Amerikában valóban ez a legolcsóbb, nem véletlenül: hibája, hogy nagyon könnyen törik. Szóval mire elhasználsz egy dobozt, igazából vehettél volna strapabíróbb drágábbat. Egyik ceruzateszten mutatták elég papírhoz nyomni és kitörik. (Egyébként kipróbálása listámon van.) 
Szintén kinéztem a Faber Castell olajos alapú Polychromosát, viszont ára elbizonytalanított és a ceruza teszteket nézve a viaszos Derwenttel versenyzik, ahol már csak az ízlés szabhat határt.

Első Inktense színezés.
Persze senkit nem tántorítok el, ha minőségi ceruzákra vágyik, bátran ajánlom a Faber Castell ceruzákat, sima színeseiből nekem is van egy készlettel, nagyon szeretem őket. (Polychromos alap 12 db-os készlete 5-7 ezer forint körül kezdődik, alap színesei 800-1000 ft körül indulnak.)

Elérkeztünk a Derwenthez. 
A Faber Castell és Derwent a legrégebbi ceruzagyártók közé tartozik, nagyon dicsérik mindenhol, legfontosabb mi szempontunkból itthoni ára nagyon baráti többiekhez képest.
Készleteik még nem aranyáron vannak és minőség felső határán mozognak, 12 színű készleteik 2500-3500 ft körül kaphatók, persze a fajtájától is függ, hiszen ha elérsz a minőségi ceruzákig, egyből rájössz mennyi fajta színes van. - Itt megjegyzem Amerikában pedig a Derwent alig beszerezhető és drága ceruza. - Kedvelem a Derwent agyagosabb metál színeit, Coloursoft viaszos erős és élénk színeit, az Aquarell bőrszíneivel csodás emberi testet lehet színezni és Inktense-ük igazi tintás festés jelleget kölcsönöz a képeknek.
Ha pedig még többre vágytok, szerezzetek be olyan 350-500 ft körül mozgó összemosó ceruzát és a színeket még selymesebbé varázsolhatjátok, s újabb rétegekkel bővíthetitek, sőt készletben kapni fixáló ceruzát, amire több színt nem tudsz felvinni. (Premier, Polychromos, Coloursoft legalább 10 rétegben felvihető.)

Bevallom nagyon sok jót hallottam a Caran d'Ache Luminance ceruzáiról, őket még nem próbáltam, listás legalább néhány próbára való beszerzése. Ára elég borsos, lehet megkockáztatom itthon árilag a Faber Castellt nem kicsit túlszárnyalják.

Mielőtt elhűlnétek az árak láttán, szerencsére sok készlet darabjával is kapható. Így bővítettem a Coloursoft készletemet mára 25 db-ra. :)

Kék színskálák különböző
márkáknál. Da Vinchi 1 eurós olcsó
Hollandiában vett ceruzakészlet.
Aquarell és Inktense érdekesnek tűnik, de mégis mi a különbség? 
Aquarell ceruzák vízzel érintkezve élénkebb színeket képeznek, de a teljes elmosás nem lehetséges, alap vonalak megmaradnak. Az Inktense teljesen feloldódik a legkisebb vízzel való érintkezésre és teljesen összemosható.

Ideemlíteném a szintén versenyző Spectrum Noirt, ennek a készletnek érdekessége, hogy témákra osztva lehet kapni a ceruzákat, mint virágok színei, alapszínek, természet színei és elsődleges színek. Két típusa van, az egyik viaszos alapú (habár állítólag nekik is van olajos alapú készletük, de lehet rosszul írták egyik lapon), ami Colourblend néven fut, másik a vízzel reagáló Aquablend. (Colourblend 7-8 ezer/doboz, Aquablend 8-9 ezer/doboz)

Lehet most joggal kérdezed hány készletem van, ha idáig elérkeztél, bevallom - nem tudom. Régen elveszítettem a számolást, de 20 biztosan van.
A fent leírt ceruzák többségével rendelkezem, persze nem minddel. Nem akarok senkit semmilyen döntésben befolyásolni, viszont szerintem így átláthatóbbak a típusok, amiket elsőre én sem értettem, valamint az áruk drasztikus növekedése érthetőbb.

Mindig azt mondom próbáld ki a ceruzát, ami neked a legjobban bejön, annál maradj és nem fog csalódást okozni, ha meg a változatosságot szereted, akkor kombinálj.
Darabos készletekkel találkozhatsz művészellátókban, néha vegyél párat és próbáld ki mennyire tetszik neked, hiszen könnyedén ki lehet próbálni a ceruzák királyait és egy kicsit belekóstolni milyenek. Így használtam először a szintén kedvelt Bruynzeelt, amikről rájöttem nem az én színeim, viszont némelyik típusa teljesen egyedi, amit még most is imádok belőle. :D Pasztell színeik szerintem lenyűgözőek. Lyra-t sosem próbáltam, itthon nem is láttam nagyon legfeljebb 1-2 webshopban.
Ezeken felül vannak számos híres ceruzagyártó cégek, akik nem kaptak helyet, általában nehezen beszerezhetőségük miatt. Igyekeztem azért itthon kapható és ismert készleteket felhozni. 
Továbbá számos cégeken belüli ceruzatípus nem lett megemlítve, de higgyétek el, hosszú posztokban lehetne róluk írni. Lehet még folytatom a megkezdett felfedező körutamat.

Minden más rajtad és a papír minőségén múlik! ;) 

Az általam felsorolt ceruzák szinte kivétel nélkül itthon kaphatók webshopokban és művészellátókban, kivéve ahova odaírtam, hogy nem itthonról származnak. Az árakat szintén több webshopból írtam ki, ezektől eltérést tapasztalhattok.


Színezők: Jane Austen: Pride and Prejudice, Sherrilyn Kenyon Limited ed. Colouring book

Első Coloursofttal készült színezés. + Skintones

Staedtler Norris Aquarell, Derwent Metallic - Lézerpor kopott ki
Coloursoft + Skintones - Lézerpor kopott ki

SHARE

Rólam

Sziasztok! Toffy vagyok, ennek a blognak az írója. Bátran kérdezhettek és amint tudok válaszolok. A blog mellett számtalan hobbim van és természetesen egy munkahelyem is van, mai über szuper hipertitkos. Na jó azért annyira nem. :D

  • Pinterest
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése