Ads

Amikor valami nem stimmel...

Ma egy kissé vicces dolog történt velem. Komoly érv miért ne olvassunk szórakoztató irodalmat filozófiával együtt. 
Ültem egyik előadás előtti szünetben olvastam a Moning - Rossz hold kelt fel kötetet. Kérdezte csoporttársam, hogy elolvastad e következő szemináriumra Nishitani Keiji - A semmiség esszét? Felpattantak szemeim: 
- Nem, nálad van? - Nála volt, gyorsan olvasni kezdtem, félretéve a másik könyvet. Hirtelen a fantasyból kiszakadva, ott találtam magamat 11 oldalnyi tömény - lét és a pozitív teljes nihilizmus a gépek árnyékában és ehhez hasonló fincsi filozofálás boncolgató művel, ráadásul nyugati és keleti filozófiát is elegyítette. A természet diktálja törvényét az embereknek, hogy utána mi irányítsuk. 
Szemináriumra érkezve, már fel is voltam készülve. Legalább is én így érzetem.
Óra közepe fele járhattunk, amikor rettentően elbambultam, csak a liberalizmus és kommunizmus szót elismételtem tanár után, persze mindenki nevetni kezdett. Gyorsan kifejtettem több mondatban is mit értett az esszében azon, hogy párhuzamban vannak. Nah és itt jött az, hogy a tanár rám nézett: Hol olvastad ezt? - Azért véli, hogy a liberalizmus is olyan mint a kommunizmus, mert az embereket ugyan úgy irányítják és nincs egyéni tudatuk, mert átveszi a gépies világ.
Oké. Itt már érezhetitek valami nem stimmelt. Noha elég közel jártam a teljes igazsághoz, mégsem eléggé.
Döbbent arccal néztem tanárra érezve a helyzet komikumát. Majd folytatta és elmondta az ő kis monológját erről a témáról. 
Ebből hoztam össze ezt a véleményt:


"A kommunista országokban a politika intézményrendszer totalitariánus tendenciát mutat, vagyis az intézmények és az emberek elgépiesítését célozza. A liberális demokráciákban megvalósuló egyéni szabadság pedig, csupán a szubjektum vágyainak kiélését hivatott szolgálni. E két, egymással szöges ellentétben álló megközelítés közös tóról fakad és egymástól elválaszthatatlan; a gépiesített civilizáció, illetve a politikai intézmények problémája végső soron ugyanarra a forrásra vezethető vissza, oda, ahonnan korunk nihilizmusa, akár nyílt, akár álcázott formájában táplálkozik."


Megnéztem az írást, kiderült sikerült az esszét a könyvvel összemosni.
SHARE

Rólam

Sziasztok! Toffy vagyok, ennek a blognak az írója. Bátran kérdezhettek és amint tudok válaszolok. A blog mellett számtalan hobbim van és természetesen egy munkahelyem is van, mai über szuper hipertitkos. Na jó azért annyira nem. :D

  • Pinterest
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése